mandag 2. november 2009

Kopi

mobileme, mobiime
fructis, fruit

Etterligning av varer, logoer, tjenester. Hovedgrunnen til dette innlegget må være Apples sak mot en nordmann.

En dataingeniør fra Lørenskog har opprettet en nettside hvor man kan sende sms, e-post, bilder, lyd og filer på tvers av hverandre. Mobiime. Mobileme, som er Apples tjeneste med omtrent de samme mulighetene. 
Argumentene i denne saken går ut ifra logo og tjeneste. For det første har disse to tjenestene nesten samme navn, for det andre har logoene et skremmende likt design, samft farger.

Slik jeg ser det, er ikke dette den eneste saken av sitt slag...
Noe jeg la merke til når jeg dusjet, var den nye shampo-flaska som sto i hylla. Fruit! En større flaske av den shampoen vi alltid bruker tenkte jeg, helt til jeg er litt nærmere på den og oppdager at dette ikke er et produkt fra Garnier. Flasken er grønn, nesten samme navn, samme plassering av navn og annen tekst, nesten like symboler på flasken... men billigere. 

Fatter egentlig ikke vitsen... ser verdiene og inntjeningsmuligheten i det, men slik jeg tenker så har ikke produsenten nok tro på sitt eget produkt, så man må derfor etterligne andre populære produkter.

Vet du om andre merkevarer, bedrifter, logoer, tjenester eller design som er ren og skjær kopi?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar